Jerzy Jarosław Smolicz Kotwic, profesor uniwersytetu, publicysta, kawaler maltański; ur. 2 lutego 1935 r. w Warszawie. Studia chemiczne na University of Edinburgh (1953-1961), z zakresu nauk społecznych na University of Oxford (1961-1965); doktorat 1960. Asystent na University of Edinburgh (1959-1961); adiunkt na University of Oxford (Lincoln College, 1961 -1965); wykładowca, docent, a od 1965 profesor University of Adelaide; dyrektor Centre of Intercultural Studies and Multicultural Education, University of Adelaide (od 1989); profesor Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego (od 1996). Główne kierunki badań naukowych: pluralizm kulturowy w społeczeństwach wieloetnicznych; rdzenne wartości kultury; edukacja wielokulturowa; socjologia kultury; kultura polska w krajach imigracyjnych; zachowanie języka polskiego na obczyźnie. Autor wielu artykułów i opracowań naukowych oraz książek: Culturę & Education in Plural Society, 1979; Australian School Through Childrens Eyes, 1986; Zostać Australijczykiem? Dom Polski - australijska szkoła,1990; Kultura i nauczanie w społeczeństwie wieloetnicznym, 1991; współautor książek: Australijczycy polskiego pochodzenia, 1986 ; Cultural Democracy and Ethnic Pluralism, 1997. Członek Polskiej Akademii Umiejętności (czł. zagraniczny) w Krakowie (od 1996), Academy of Social, Sciences in Australia (od 1976), Royal Society of Arts w Londynie (od 1974). Honorowy profesor University of Santo Tomas w Manili! od 1994. Mieszka w Australii.
Kto jest Australijczykiem? Tożsamość kulturowa i wartości rdzenne w społeczeństwie wieloetnicznym
Wartości rdzenne a tożsamość kulturowa
Pluralizm kulturowy w Australii
Dziedzictwo, wartości podstawowe i rozwój kulturalny w społeczeństwach wieloetnicznych
Demokracja kulturowa po australijsku. W poszukiwaniu narodu wielokulturowego
Przekraczanie granic w wielokulturowej Australii. Studium walencji kulturowej
Język - przeszkoda czy pomost? Języki i edukacja w Australii
Języki społeczności etnicznych. Wartości rdzenne a zachowanie kultury; doświadczenia australijskie ze szczególnym uwzględnieniem grup: greckiej, łotewskiej i polskiej
Język jako wartość rdzenna. Doświadczenia grupy polskiej na tle doświadczeń grup walijskiej i hinduskiej w Australii
Wielokulturowość w australijskim Kościele katolickim
Rodziny polskie i szkola australijska: zderzenie wartości
Polityka językowa w krajach wieloetnicznych. Studium porównawcze Australii i Filipin